Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
20-02-2015:

Afname televisiekijken onder jongeren gaat sneller dan verwacht

Dat de traditionele manier van televisiekijken terrein verliest als het gaat om de jongere kijkers is ondertussen al bekend, maar volgens een onderzoek van Nielsen zijn de nieuwe cijfers nog extremer dan verwacht. Het onderzoek, afkomstig uit Amerika, geeft een duidelijk beeld van deze ontwikkeling die ook zeker zal doorzetten in Nederland. 

De Millennials, ofwel jongeren in de leeftijdsklasse 18 tot 34 jaar, keken ten opzichte van 2012 in 2013 al 4% minder televisie op de traditionele manier. Afgelopen jaar is deze jaarlijkse afname in traditionele kijktijd verder gezakt naar 10,6%. Deze verandering betekent dat de Millennials momenteel 20% minder TV kijken vergeleken met vier jaar geleden. Uit een onderzoek onder de Nederlandse bevolking van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt wel dat de klassieke manier van kijken momenteel nog wel het populairst is. Of dit zo zal blijven is te betwijfelen, de afname van het traditionele kijkgedrag is immers een trend die niet zomaar zal verdwijnen.

Het nieuwe kijken

Met de komst van streamingservices als Netflix en andere (mobiele) mogelijkheden voor het ‘nieuwe’ kijken, is het geen verassing dat de traditionele manier van TV kijken minder relevant wordt voor de jongeren die bijna altijd online zijn. Zoals in een eerder artikel besproken werd, groeit de consumptie van online video dan ook gestaag door, ten koste van het traditionele televisiekijken.

Dat deze trend aanhoudt was al bekend, maar de snelheid waarmee dit gebeurt levert geschrokken reacties op. Zo staat NBCUniversal’s manager van doelgroep onderzoeken ook versteld van de snelle daling in de televisiekijktijd onder jongeren: “Ik heb nog nooit zo’n verandering in gedrag gezien”.

Al met al is te stellen dat het medialandschap zeker niet hetzelfde blijft en de verschuiving naar online (in ieder geval voor de Millennials) dus nog sneller gaat dan verwacht. Dit betekent natuurlijk niet het einde voor adverteerders, maar wel een verschuiving van de budgetten naar andere mediakanalen.

Bent u benieuwd wat De Media Maatschap doet om uw doelgroep, ondanks de veranderingen in hun mediagedrag, optimaal te targetten? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op via 020-6160040 of mail.